Jom Join Cikgu Shaza


Tajaan Bersama

Wednesday, July 7, 2010

CAMPUS LIFE!!

Campus life!!! I miss it so much....but now it just become my history of life....

1st time melangkahkan kaki ke kampus semasa pendaftaran, aku bsyukur sangat sebab impian aku selama ini untuk menyambungkan pengajian di IPTA menjadi kenyataan...sbb ape aku kate cmtu? why i said this because i just an "average student" compared to all my friend since primary school, high school and even in matriculation..

TAPI....Usaha Tangga Kejayaan....Akhirnya usaha gigih aku selama ini membuahkan hasil....

Why i miss my campus life?
1. Disanalah aku berubah menjadi seorang yang berani....Berani bergaul dengan orang lain...Bukan ape, al-kisah aku ni sebenarnya pendiam dlu...Tp bila dikampus, aku mula giat melibatkan diri dengan kegiatan kampus...Benarlah kata orang,berkawan biar seribu,bercinta biar satu....opsss...bercinta?tangguh dlu....blajar bg abis dlu...

2. Housemates....
Dikampus, kita tak lagi tinggal dlm dorm cm skolah asrama...1st year semua freshie wajib duduk kolej...knape?sebab budak baru mane ade duit nk sewa rumah + x bpe tau jalan lagi...hehe..al-maklumlah tempat baru....Back t0 housemates, 1st year kolej aku bentuk apartment, 3 bilik 2bilik air,dapur dan aku dapat dok paling atas tingkt 5 (xde lif tau)...kena la turun naik tangga angkat barang....lau bulan puasa lg la..penat panjat tangga...huhu...housemate aku dari pelbagai negeri dan berbeza latar belakang...termasuklah berbeza course...housemate semua "sekepala"...tu yang best...tp ble dh 2nd year cari umah sewa dgn kawan2,bukan ape nk dekat kampus, tak yah berebut bas hari2+angkat barang setiap ujung sem (asyik nk packing,dh la barang banyak)...lau dok umah sewa, mcm2 aktiviti hujung minggu bersama housemate....yg wajibnya, pergi ke pasar malam setiap hari sabtu....jalan kaki,jauh tau....tp ble ramai2 dh tak rasa...mana taknya, sambil jalan dok gelak2...
3. Study....
Bila dh blaja kt IPTA, semangat belajar timbul bila tengok orang lain dok study...belajar dalam kuliah memerlukan kebijaksanaan kita mencari maklumat tentang subjek yang diambil...kenapa? Sebab di IPTA, pensyarah tidak seperti cikgu sekolah, mengajar satu per satu sampai faham....Pensyarah hanya menyampaikan fakta tentang course yang diambil...kalau tak faham, kena pegi library cari buku rujukan dan cari maklumat tambahan...kalau malas, alamatnya sampai bila pn tak paham...sesetengah course, ade tutorial class....What is tutorial class? Kelas tutorial ini dikendalikan oleh pensyarah untuk course yang memerlukan latihan yang banyak, contoh matematik, subjek berkaitan sains dsb....Pensyarah semasa kelas tutorial hanya sebagai penasihat atau sebagai tempat pertanyaan pelajar sekiranya mempunyai masalah berkaitan dengan latihan atau apa saja yang berkaitan dengan kuliah...

4. Assignment
Kalau sebut IPTA, tak kan lari dengan perkataan assignment....Assignment yang diberikan pensyarah membawa peratusan kepada Ujian Semester (% berbeza-beza)...Assignment sama ada individu atau berkumpulan....masa ni la nk pergi cari bahan, wt group discussion dsb...rindu lak lama tak wt assignment...

akan bersambung da...



0 comments: